stap 5: kennis toepassen
Voor het derde en laatste lesuur krijgen ze een opdracht. Ze mogen zichzelf opdelen in groepjes van ongeveer 4 personen. -> participatief. Het is de bedoeling dat elk groepje een rechtbank kiest. Hier geldt het principe: first come, first serve. Ze kunnen kiezen tussen:
- arbeidsrechtbank
- rechtbank van koophandel
- vredegerecht
- politierechtbank
- rechtbank van eerste aanleg
- hof van assisen
-> de rechtbank dat ze eerder al bezochten, valt weg.
Na de groepjes een rechtbank hebben gekozen, krijgen ze de opdracht om hierover een presentatie te geven. Ze krijgen een blad met richtlijnen en moeten deze volgen. Zo zullen ze de structuur, werking en organisatie van de desbetreffende rechtbank in hun presentatie verwerken. Alsook mogen ze nu zelf een casus neerschrijven zoals de leerkracht tijdens stap 2 deed.
Tijdens de presentatie moet duidelijk zijn dat ze kunnen aangeven bij welke rechtbank er in hoger beroep kan worden gegaan.
Na de presentatie krijgen ze feedback van zowel de leerkracht als de andere groepjes. -> begeleidend
