stap 2: basis aanleren
Nu start de les pas "echt". De leerlingen weten waarover ze de komende drie lesuren zullen leren. Voor we verder kunnen met de andere stappen, is het belangrijk dat de leerlingen een goede basis over de kennis krijgen. Het is al duidelijk gebleken dat wanneer leerkrachten uit een boek voorlezen, leerlingen niet (voldoende) gemotiveerd zijn om erover te leren.
Daarom kan de leerkracht d.m.v. een schema de rechtsstructuur van België uitleggen. De leerlingen krijgen hierbij al een eerste opdracht, dat loopt als volgt:
- elke leerling krijgt een blanco schema.

- De leerkracht geeft over elke rechtbank een casus waaruit de leerlingen kunnen afleiden welke rechtbank het is. op deze manier leren ze ook over de desbetreffende rechtbank bij.
- Op de blanco versie van het schema kunnen ze invullen waar ze denken dat de rechtbank- of hof hoort.
- Na afloop mogen ze 5minuten met elkaar overleggen (met hun buur) en een definitieve versie neerleggen. -> participatief
Het staat niet op punten omdat ze slechts 1 lesuur de tijd hadden hiervoor. Op het einde van de les krijgen ze een correct schema (met uitleg) om zich voor te bereiden op de komende lessen.

Op deze manier moeten de leerlingen in deze fase al actief nadenken over de rechtbank in kwestie. Ze krijgen van de leerkracht al voorbeelden en informatie en kunnen dat beter verwerken. Als ze achteraf de blanco versie vergelijken met de ingevulde, krijgen ze de mogelijkheid om feedback of extra informatie te vragen aan de leerkracht. -> begeleidend